دخانيات و سيگار


جهان اطلاعات

جدیدترین مطالب علمی، فناوری وکاربردی جهان

 

دخانيات و سيگار

تنباكو بيش از همه در سيگار كشيده مي‌شود اما در پيپ و سيگار برگ هم وجود دارد و مي‌توان به صورت انفيه هم آن را تدخين كرد يا جويد. تنباكو به هر شكلي كه مصرف شود، براي سلامت، مضر است. در ايران، سيگار كشيدن يكي از علل عمده مرگ در افراد با سن كمتر از ۶۵ سال است. سيگار كشيدن، سلامت «افراد غيرسيگاري‌» را هم كه در واقع دود سيگار ديگران را استنشاق مي‌كنند، به مخاطره مي‌اندازد. تنها راه پيشگيري از اين خطراتي كه براي سلامتي وجود دارد، اجتناب از سيگار كشيدن و اجتناب از تماس و همنشيني با افراد سيگاري است.
 
زيان‌هاي سيگار كشيدن براي سلامتي
دود تنباكو حاوي مواد آسيب رسان بسياري براي سلامتي است: مثل قطران، مونوكسيدكربن و نيكوتين. قطران راه‌هاي هوايي را تحريك مي‌كند؛ مونوكسيدكربن به گويچه‌هاي سرخ متصل شده، توانايي آنها را براي حمل اكسيژن كاهش مي‌دهد؛ و نيكوتين هم اعتيادآور است. دودتنباكو حاوي مواد سرطانزا هم مي باشد كه به شش‌ها و اعضاي ديگر آسيب مي رسانند. دود سيگار، چشم، بيني و گلو را تحريك مي‌كند و در درازمدت ممكن است موجب سرطان ريه و بيماري قلبي ـ عروقي شود. مواجهه كودكان با دود سيگار، خطر پيدايش عفونت‌ها ـ مثلاً عفونت‌هاي گوش ـ را افزايش مي‌دهد و قادر است آغازگر آسم و آلرژي باشد. شيرخواراني كه از مادران سيگاري متولد مي‌شوند، كوچك‌تر از حد معمول هستند و در معرض خطر بيشتري براي نشانگان مرگ ناگهاني شيرخوار (مرگ در گهواره) مي‌باشند.
 
سيگار كشيدن و سرطان ريه
اين نمودار نشان مي دهد كه احتمال پيدايش سرطان ريه، در مردان و زنان سيگاري به ترتيب بيش از ۲۰ و ۱۰ برابر مردان و زنان غيرسيگاري است. افرادي كه قبلاً سيگاري بوده‌اند ولي ديگر سيگار نمي‌كشند، دچار خطرات بسيار كمتري مي‌باشند. ۱۵ سال پس از ترك سيگار خطر ابتلا به سرطان ريه در اين افراد بيش از ۵۰% كاهش يافته است.
 
ترك سيگار
اگر سيگار نكشيد يااگر قبل از پيدايش بيماري‌ها، آن را ترك كنيد، مي‌توانيد مانع از بيماري‌هاي قلب يا ريه شويد. مهم نيست كه چه مدت سيگاري بوده‌ايد؛ با ترك سيگار مي توانيد از صدمه رسيدن بيشتر به سلامتي خود جلوگيري كنيد. اگر در ترك سيگار نيازمند كمك هستيد، براي مشاوره به پزشك خود مراجعه كنيد. اگر مي خواهيد خودتان به اين كار مبادرت كنيد، فهرستي از دلايل علاقمندي خود به آن فراهم كنيد و فهرستي هم از دلايل علاقمندي خود به سيگار كشيدن تهيه نماييد. راه هايي براي مقابله با وسوسه سيگار كشيدن، پيدا كنيد و از خانواده و دوستانتان هم بخواهيد شما را ياري كنند. براي ترك كامل سيگار، روزي را انتخاب كنيد كه تقريباً استرس نداشته باشيد و همه سيگارها، كبريت‌ها، فندك‌ها و جاسيگاري‌ها را دور بريزيد، ممكن است علايم ترك سيگار ـ مثل تحريك‌پذيري ـ ايجاد شود و ميل بسيار به نيكوتين در شما ايجاد شود. چيزهايي مثل برچسب آدامس نيكوتيني مانع چنين تمايلي مي شوند. اگر مجدداً شروع به سيگار كشيدن كرديد، بررسي كنيد كه اين امر چرا روي داده است و به دليل ترك رجوع كرده، از نو شروع كنيد.
 
استفاده از برچسب نيكوتيني
برچسب‌هاي نيكوتيني مقادير ثابتي از نيكوتين را از طريق پوست به بدن مي رسانند و مانع تمايل شديد فرد به سيگار كشيدن مي‌شوند.
 
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در جمعه 1 ارديبهشت 1391برچسب:,| ساعت 16:57| توسط حسین رستمی زاده|















قالب جدید وبلاگ پيچك دات نت